Zanim zacznę pisać o wskazówkach dotyczących pozycjonowania i marketingu stron internetowych, należałoby napisać czym w ogóle jest SEO oraz co to jest SEM.

SEO jest to skrót od angielskiego Search Engine Optimization. Czyli jest to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych.

SEM natomiast jest skrótem od angielskiego Search Engine Marketing co można przetłumaczyć jako marketing we wyszukiwarkach internetowych.

Dlaczego piszę o tych rzeczach?

Strona internetowa bez odpowiedniego marketingu i optymalizacji nie będzie widoczna dla internauty(klienta). Można to porównać do firmy, która otworzy swoją siedzibę na pustyni i będzie liczyła, że klienci będą do niej przychodzić.

Celem każdego właściciela strony internetowej jest jak największa oglądalność, bo po co mieć stronę gdy nikt na nią nie wchodzi. Dlatego tak ważnym jest odpowiednia optymalizacja oraz marketing w Internecie.

SEO

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek i pozycjonowanie jest bardzo szerokim tematem. Postaram się dać Ci kilka wskazówek, które są niezbędne, aby Twoja strona była widoczna w wyszukiwarkach.

  • Trzymaj się standardów. Standard HTML, XHTML wpływa na to jak wyszukiwarki odbierają stronę.  W Internecie jest wiele walidatorów języka, upewnij się, że Twoja strona jest zgodna ze standardem.
  • Postaraj się by Twoja strona ładowała się szybko. Możesz to osiągnąć poprzez pamięc podręczną(cache), minimalizację rozmiarów plików js oraz css(pliki te są cachowane przez przeglądarkę im mniej ich jest tym szybciej strona się ładuje)
  • Staraj się unikać odwołań poprzez domenę w linkach. Jeśli tworzysz linki to rób to poprzez linki pośrednie zamiast
    <a href="http://blog.rpodwika.pl/artykuł">artykuł</a>
    
    <!-- napisz -->
    
    <a href="/artykuł">artykuł</a>

    Dzięki temu przeglądarka nie będzie musiała odwoływać się do serwerów DNS i strona będzie działać szybciej

  • Używaj odpowiednio nagłówków h1, h2, h3, h4
  • Postaraj się by tytuł strony(tag <title>) był taki sam jak nagłówek h1
  • Używaj odpowiednich słów kluczowych w atrybutach title oraz alt
  • Nie kopiuj treści z innych stron, ale twórz własną
  • Postaraj się by treść była odpowiednio nasycona słowami kluczowymi około 10-15%, ale wkomponuj te słowa w treść tak, by to wyglądało naturalnie
  • Stwórz mapę stronę w xml i zarejestruj konto w google webmaster
  • Zaistniej w mediach społecznościowych(Facebook, Twitter, Youtube)
  • Do treści dodaj obrazki i odpowiednio je taguj słowami kluczowymi
  • Postaraj się by do Twojej witryny prowadziły linki z odpowiednimi atrybutami, które zawierają główne słowa kluczowe

SEM

SEM tak naprawdę głównie opiera się o AdWords oraz marketing szeptany.

AdWords

To potężny mechanizm reklamowy firmy google. Płacąc za reklamę, Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania stron pod określonymi słowami kluczowymi. Jest to bardzo skuteczna i polecana metoda na zdobywanie ruchu na stronie, gdyż dociera do docelowego klienta. Adwords to bardzo szeroki temat, o którym postaram się napisać w osobnym wpisie.

Marketing szeptany

Polega na tworzeniu tematów, odpowiadaniu na pytania użytkowników na forach internetowych, blogach tak by zachęcić ludzi do kupna naszego produktu/usługi lub polepszenia wizerunku firmy. Ludzie przed kupnem produktu/usługi często sprawdzają informację o nim w Internecie. W marketingu szeptanym można poruszyć kwestie etyczne, gdyż według mnie jest to działanie mające na celu wprowadzenie w błąd klienta. Jednakże marketing szeptany jest niezwykle skuteczny i wiele firm korzysta z niego by poprawić swój PR.